Huurverhoging 2026: onze zienswijze aan WoonWest
Gepubliceerd door Secretaris in Relatie huurder-verhuurder · donderdag 09 apr 2026 · 1:45
WoonWest wil de huren per 1 juli 2026 verhogen. Huurders WoonWest heeft hierover een kritische zienswijze opgesteld en vraagt om een betere uitleg van de gemaakte keuzes.
Te laat ruimte voor goed overleg
Voor 1 mei ontvangen huurders weer het voorstel voor de jaarlijkse huurverhoging. Het overleg hierover is dit jaar helaas niet goed verlopen. Volgens WoonWest kwam dat door personele redenen. Wij vinden vooral dat er te laat ruimte is geweest voor echt overleg over de keuzes.
Welke huurverhoging stelt WoonWest voor?
De overheid heeft bepaald hoeveel verhuurders hun huren per 1 juli 2026 maximaal mogen verhogen. Voor sociale huur is dat maximaal 4,1%, waarbij woningcorporaties gemiddeld op 3,6% moeten uitkomen. Voor gereguleerde middenhuur is het maximum 6,1% en voor vrijesectorwoningen 4,4%. WoonWest kiest ervoor om bij sociale huur geen verschil te maken tussen woningen en overal 3,6% toe te passen.
Waarom zijn wij kritisch?

In onze zienswijze geven wij aan dat wij niet tevreden zijn over de manier waarop WoonWest ons in dit proces heeft betrokken. Ook vinden wij dat WoonWest beter moet uitleggen waarom voor deze algemene huurverhoging is gekozen en waarom de beschikbare ruimte zo ruim wordt benut.
Doordat alles laat op gang kwam en er druk lag om snel te reageren, was er nauwelijks nog ruimte om echt invloed uit te oefenen. Daardoor kon bijvoorbeeld niet serieus worden besproken of huurders van woningen met een slechter energielabel, zoals E, F of G, meer ontzien konden worden.
Meer uitleg en eerder overleg nodig
Juist in een tijd waarin veel huurders al te maken hebben met hoge woonlasten en zorgen over energie, vinden wij dat een zorgvuldiger afweging nodig is. Daarom hebben wij WoonWest gevraagd om haar keuzes duidelijker te onderbouwen en de huurdersorganisatie in het vervolg eerder te betrekken.